به گزارش انرژی نیوز ، ساناز جعفزاده افزود: ۸۰.۸ درصد ذرات معلق در هوا که از عوامل اصلی آلودگی محسوب می‌شوند ناشی از عملکرد سیستم حمل و نقل خودرویی است.
وی ادامه داد: سهم نیروگاه‌های مستقر در تهران در ایجاد آلودگی هوا زیر دو درصد است که خیلی در آلایندگی هوا اثر گذار نیست.

مشاور مدیرعامل و مسئول محیط زیست شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: تهران دو نیروگاه طرشت و بعثت را دارد که نیروگاه بعثت بخاری است و سوخت دوم این نیروگاه مازوت است که به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود.

جعفرزاده ادامه داد: سوخت اصلی همه نیروگاه‌های ایران گاز است، اما نیروگاه‌های بخار می‌توانند از مازوت به عنوان سوخت دوم استفاده کنند و در دو نیروگاه مستقر در تهران فقط تک سوخت گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: نیروگاه طرشت ۱۰ سال است که تبدیل به نیروگاه تک سوخت گازی شده و نیروگاه بعثت نیز از سال ۱۳۹۳ به طور تک سوخت کار می‌کند.

مشاور مدیرعامل و مسئول محیط زیست شرکت نیروی برق حرارتی، انواع نیروگاه‌ها را سیکل‌ترکیبی، بخاری و گازسوز برشمرد و گفت: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی می‌توانند از گازوئیل به عنوان سوخت دوم استفاده کنند، اما گازوئیلی که این‌ها می‌توانند استفاده کنند از نوع یورو چهار و پنج نیست.

جعفرزاده ادامه داد: از ابتدا هم قرار نبود گازوئیل مورد استفاده در نیروگاه‌ها از نوع یورو چهار و پنج باشد، زیرا این نوع گازوئیل فقط برای خودرو‌ها است، اما گازوئیلی که در نیروگاه‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، استاندارد‌های لازم محیط زیست را دارا است.

وی افزود: عمده سوخت نیروگاهی گاز است، اما در زمستان نیز به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی که امکان استفاده از گاز برای نیروگاه‌ها را کاهش می‌دهد از ترکیب گاز و گازوئیل استفاده می‌شود و این فقط در شرایط اضطرار خواهد بود.

این مقام مسوول گفت: البته در زمستان مصرف برق به شدت کاهش می‌یابد بنابراین تعداد زیادی از نیروگاه‌ها از به دلیل نیاز نداشتن از مدار خارج می‌شوند.

منبع: ایرنا