به گزارش سایت انرژی نیوز ، اپلیکیشن برق من قرار است حجم گسترده‌ای از درخواست‌های فعلی ادارات برق را غیرحضوری نماید. توانیر با آمدن رخشانی مهر در پی حذف قبوض کاغذی برآمد که با صرف هزینه‌های زیاد و اطلاع رسانی بالا توانست بخش قابل توجهی از قبوض را پیامکی نماید. هنوز این طرح تکمیل نشده بود که دوباره تغییر رویه داد و قرار شد ارائه قبوض را از طریق اپلیکیشنی بنام برق من در اختیار مشترکان قرار دهد.

نرم افزار مبتنی بر گوشی‌های همراه برق ایران (برق من) به دلیل اجبار مشتریان در مشاهده قبوض و پرداخت آن از طریق این اپلیکیشن به سرعت فراگیر شد، اما نتوانست در حد و اندازه‌های نام و کاربرد آن باشد.

توانیر در حوزه IT همیشه عقب‌تر از متوسط دانش روز جامعه ایران بوده است و نتوانسته است برنامه‌ها و وب سایت‌های به روز، سریع و کاربرپسندی را ارائه دهد. مدیران سنتی و تفکر قدیمی حاکم بر توانیر موجب شده تا صنعت برق در بهره برداری از تکنولوژی‌های روز، لنگ زده و اجازه ندهند از این تکنولوژی‌ها در صنعت برق به خوبی استفاده گردد.

نمی‌خواهیم در مورد تکنولوژی‌های جدیدی نظیر بلاکچین، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، رباتیک، چاپ سه بعدی، نانو و… صحبت کنیم؛ صحبت در مورد طراحی یک وب سایت ساده و نسخه موبایلی (اپلیکیشن) آن است که موجب شده نارضایتی‌های مختلفی گزارش شود.

برای راه اندازی این وب سایت، قالب وردپرس Betheme را به بدترین شکل ممکن پیاده کرده اند و اگر حتی ۵۰۰ هزار تومان می‌دادند می‌شد سایتی با طراحی زیباتر و سریعتر ایجاد کرد.

باگ‌های متعدد، کندی، عدم عملکرد خیلی از دکمه‌ها و آیکون ها، ورود اطلاعات و عدم پاسخ تایید و ثبت و… موجب شده تا گزارشات متعددی از عملکرد ضعیف این اپلیکیشن ثبت شود. در مورد شرکت طراح این اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های کاربردی توانیر و نحوه کار گرفتن آن‌ها گزارش‌های متعددی به برق نیوز ارسال شده است.

چرا برای چنین برنامه کاربردی‌ای نسخه ویندوز طراحی نشده است؟ چرا شماره پشتیبانی ۲۴ ساعته برای پاسخگویی ایجاد نشده است؟ چرا امکان استفاده اطلاعات درون برنامه امکان پذیر نیست و باید انلاین شد و به وب سایت‌های دیگر لینک شد؟

با شناختی که از شما وجود دارد انتظار نیست بتوانید وب سایت ها و اپلیکیشن هایی در حد و اندازه دیجی کالا و اسنپ ویا حتی بانک ها داشته باشید ولی انتظار نداریم قورباغه را رنگ کرده و به جای طوطی به صنعت برق قالب کنید. این برنامه قرار است نماد صنعت برقی ها شود و چه بخواهید چه نخواهید مردم آنرا با دیگر ارگان ها و نهادها مقایسه می کنند.

توانیر باید بپذیر برای حرکت در مسیر استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا باید به افراد خبره و خلاق اعتماد نماید و هزینه‌های لازم را بپردازد. نمی‌شود با چند ده میلیون تومان انتظار طراحی اپلیکیشنی در حد و اندازه‌های برق ایران را داشت. فقط در زمینه مدیریت مصرف با اعتماد به استارتاپ‌های خوشنام و خبره و البته بودجه چند میلیارد تومانی می‌توان چندصدمیلیارد صرفه جویی کرد.

سراغ شرکت‌های برقی و توانیری که می‌روید، حرف از حرکت‌های چند میلیون مشترکی و مگاپروژه‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، هوشمند و دیجیتالی می‌زنند، ولی انتظار دارند با یک صدم هزینه واقعی عملیاتی شود. دیجیتالی کردن قبوض برق اگر قرار باشد زحمت مردم را بیشتر به پشیزی نمیرزد.

اپلیکیشن برق ایران (برق من) نیاز به طراحی مجدد داشته و بهتر است توانیر از چند شرکت قوی بعنوان مشاور در بررسی ضعف‌ها و مشکلات ان‌ها چه از نظر نرم برنامه نویسی و طراحی و چه از لحاظ کاربرد و محتوا استفاده نماید. در ضمن اگر این اپلیکیشن دولتی و حاکمیتی است پس چرا در عنوان این اپلیکیشن نام انجمن صنفی شرکت‌های توزیع برق ذکر شده است؟

منبع خبر : برق نیوز