به گزارش آژانس انرژی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی با عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

هدف اصلی شورای نگهبان حفظ همزمان سلامت انتخابات و سلامت مردم است

تلاش کنیم در عین حال که انتخابات را برگزار می‌کنیم، سلامت مردم نیز رعایت شود. به عبارت دیگر در این دوره از انتخابات علاوه بر سلامت فرآیند برگزاری انتخابات، مسئله سلامت مردم نیز یکی از اهداف شورای نگهبان و دیگر مجریان انتخابات خواهد بود.

نیازی به افزایش روزهای رای گیری نیست

اینکه در جهات دیگر انتخابات چه تصمیماتی گرفته شود تا آنجا که مربوط به حوزه اجرای انتخابات باشد، شورای نگهبان و وزارت کشور نهایت همکاری را با یکدیگر خواهند داشت.

در ارتباط با برخی پیشنهادات از جمله افزایش روزهای برگزاری انتخابات مواردی است که نیازمند قانون است و اگر قرار باشد در این حوزه تصمیمی اتخاذ شود حتماً باید قانون اصلاح شود.

براساس آخرین بررسی‌هایی که انجام شده به نظر نمی‌رسد که نیاز چندانی به افزایش روزهای رای‌گیری داشته باشیم.

گاهی اوقات پیشنهاداتی از جمله آرای پستی و مکاتبه‌ای که در برخی کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز مطرح می‌شود که در ارتباط با این پیشنهاد نیز از آنجا که قانون چنین مکانیزمی را برای اخذ رای تعریف نکرده، این مورد نیز نیازمند اصلاح قانون است.

همانطور که عرض کردم به نظر نمی‌رسد که نیازی به تغییرات در فرم برگزاری انتخابات باشد.

۳ ایراد شورای نگهبان به صندوق‌های الکترونیکی اخذ رای

ما باید این اطمینان کامل را داشته باشیم که هم تمامی رأی‌دهندگان می‌توانند با سهولت و درستی رای خود را به صندوق ها بیندازند و هم در شمارش این آرا علاوه بر اینکه رای به درستی شمارش می‌شود، شناسایی نیز صورت نگیرد چرا که یکی از اصول تصریحی قانون اساسی در رابطه با انتخابات، مخفی بودن رای افراد است. سیستم‌های الکترونیک با توجه به کدها و رمزهایی که دارند ممکن است رأی افراد را شناسایی کنند که یک آسیب جدی است.

نکته دوم این است که به هر ترتیب این احتمال وجود دارد که خدایی ناکرده آرای مردمی توسط دستگاه به اشتباه به ثبت برسد.

نکته سوم نیز این است که با عنایت به فرهنگ جامعه و عدم استفاده بخش قابل توجهی از مردم از دستگاه‌های این‌چنینی ممکن است برخی از رای دهندگان با فرض اینکه احتمال اشتباه در رای دهی را بدهند یا اینکه خیال کنند ممکن است به دلیل ناوارد بودن به این سیستم رای دهی موجب تاخیر در فرآیند رای دهی و ازدحام جمعیت شوند، اساساً در انتخابات شرکت نکنند و این در واقع یک نوع تضییع حق رای دهنده است.

سیستم انتخاباتی فعلی نیازمند اصلاح است

اقدام مجلس برای اصلاح نواقص موجود در قانون فعلی انتخابات را به فال نیک می‌گیریم چرا که ما بارها اعلام کرده‌ایم که سیستم انتخاباتی فعلی در برخی حوزه ها با شرایط امروز کشور همخوانی نداشته و  نیازمند اصلاح است.

به هر حال فارغ از اینکه قانون اساسی شورای نگهبان را مکلف به بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری از منظر رجل سیاسی و مذهبی کرده، آیا خود مجلس نباید نسبت به شایستگی‌های افراد برای نمایندگی مجلس مصادیقی را تعیین کند؟

آیا هر شخصی با یک مدرک تحصیلی و سابقه کاری حداقلی می‌تواند صلاحیت حضور در مجلس را داشته باشد؟ ما الان مشکلمان در این گونه مسائل است و هیچگاه به مسئله شایستگی‌ها پرداخته نشده و همین موضوع موجب می‌شود تا ۱۶ هزار نفر در انتخابات مجلس ثبت نام کنند.

آنها که یک زمانی بدون توجه به شایستگی‌ها، تشویق به ثبت‌نام حداکثری می‌کردند، در بروز چنین وضعیتی سهیم هستند. مجلس می‌تواند مکانیزم‌هایی را برای احراز شایستگی‌ها در نظر بگیرد. البته این به هیچ وجه به معنای موافقت ما برای افزایش مسئولیت‌های شورای نگهبان نیست.

منتقد برخی مواد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هستم

اینکه در طرحی که مجلس تدوین کرده چه نکاتی مطرح شده شاید بنده نیز در برخی مواد طرح با منتقدان همنظر باشم کما اینکه هنوز معتقدم برخی بندهای آن اشکال دارد ولی من نمی‌توانم تا پیش از ارسال این طرح به مجلس اظهار نظر رسمی داشته باشم.

باید منتظر بود و دید که تکلیف این طرح در مجلس چه می‌شود و این احتمال نیز وجود دارد که  ایرادات آن در زمان بررسی در صحن مرتفع شود اما آنچه که مسلم است این است که شورای نگهبان به طرحی که رای مردم را محدود کند، رای مثبت نخواهد داد.

شورای نگهبان تضمین کننده رفتار افراد نیست

شورای نگهبان تضمین کننده رفتار افراد نیست. من یک جایی به شوخی مطلبی را گفتم ولی اینجا به جدیت می‌گویم که شورای نگهبان تنها جایی است که محصولاتش تضمین شده نیست و نمی‌توانیم این تضمین را بدهیم که رفتار نمایندگان یا روسای جمهور در طی ۴ سال رفتاری درست باشد.

بر همین اساس است که بارها اتفاق افتاده که شورای نگهبان نمایندگان مجلس را که قصد حضور مجدد در انتخابات را داشته اند به دلایل مختلف رد صلاحیت کرده است. حتی در حوزه ریاست جمهوری کسانی بوده‌اند که قبلا تایید شده بودند در دوره بعد به دلیل رفتارشان رد شده اند.

رای شورای نگهبان مختص حضور افراد در همان روز رای گیری است

کسی نمی‌تواند به شورای نگهبان این ایراد را بگیرد که چرا فلان شخص را در یک دوره تایید کرده در دوره بعدی رد کرده است.

رأی شورای نگهبان فقط رای ابتدایی است برای حضور فرد در همان روز رای‌گیری و روز بعد از رای گیری چه فرد رای بیاورد چه نیاورد شورای نگهبان هیچگونه مسئولیتی در قبال عملکرد او ندارد و هیچ وقت هم این ادعا را نداشته است.

این انتظار معقول نیست که عده ای بگویند چون شورای نگهبان یک شخص را تایید کرده پس تبعات رفتار این شخص در طی یک دوره چهار ساله به شورای نگهبان بازمی‌گردد.

نقش شورای نگهبان در پرشور کردن انتخابات حداقلی است

براساس نظرسنجی‌هایی که دستگاه‌های مختلف در حوزه انتخابات انجام داده‌اند همواره میزان دخالت رفتار شورای نگهبان جزو حداقل‌ها است.

در نقطه مقابل یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار در افزایش مشارکت مردمی معیشت مردم و رفتار مسئولین و میزان پایبندی آنها به وعده‌هایی است که به مردم داده‌اند.

بنابراین شورای نگهبان و بررسی صلاحیت‌ها همواره یک رقم ناچیزی است که تاثیر آن به چشم نمی‌آید.

بی اطلاعی دولت از طرح هسته‌ای مجلس حقیقت ندارد

نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی در دو جلسه که با حضور طراحان طرح هسته‌ای برگزار شده بود، حضور داشتند.

مضاف بر اینکه  در روز تصویب طرح نیز قاعدتاً معاون پارلمانی دولت و معاون پارلمانی سازمان انرژی اتمی حضور داشتند. بنابراین به نظر نمی‌رسد که بی اطلاعی دولت واقعیت داشته باشد.